We have begun migration of most wikis to our new host, Amazon Web Services. All but the top 100 wikis are in read-only mode until the migration is complete. Estimated completion: End of Week.

Guide:Getting started

Z Terraria Wiki
Skocz do: nawigacja, szukaj

(W robocie)

Witamy w świecie Terrari! Oto mały poradnik na temat jak rozpocząć naszą przygodę z grą Terraria. Ten poradnik ma na celu aby osoba bez jakiejkolwiek wiedzy o Terrari mogła rozpocząć swoją przygodę z grą Terraria w parę minut.

Tworzenie postaci oraz świata

Menu tworzenia postaci.

Aby stworzyć postać, najpierw musisz wybrać tryb rozgrywki w którym zamierzasz grać: Gra jednoosobowa (Single Player) lub tryb Multiplayer. Jeżeli pierwszy raz grasz w Terrarie, zalecane jest abyś wybrał(a) tryb gry jednoosobowej. Po wybraniu trybu rozgrywki; kliknij przycisk Stwórz Postać (Create Character) aby stworzyć postać.

Gdy już wejdziesz w menu tworzenia postaci; masz do wyboru cztery opcje: Włosy (Hair), Oczy (Eyes), Skóra (Skin) oraz Ubrania (Clothes). Teraz możesz wybrać 1 z 51 opcji uczesania, tak samo jak ich kolor. Menu ubrań ma dodatkowe 4 opcje do wyboru. Wygląd postaci nie ma wpływu na jakikolwiek aspekt gry, dlatego też jest wyłącznie kosmetyczny. Aby wybrać kolor, ustawiamy suwaki kolorów tak aby uzyskać oczekiwany kolor. Na koniec, wybierz imię dla swojej postaci.

Teraz mamy opcje stworzenia świata. Rozmiar świata musi zostać wybrany: Mały, Średni lub Duży.

Małe Światy są ściśnięte. Oceany są znacznie bliżej miejsca startu, i cały świat nie jest zbyt głęboki. Korupcja/Crimsone jest tylko w jednym lub dwóch miejscach.

Średnie Światy mają zrównoważony podział biomów. Podróżowanie do zboczy może zająć nam nawet cały dzień, w zależności od wyposażenia. Korupcja/Crimsone znajduje się w od 2 do 3 miejscach.

Wielkie Światy są ogromne. Dojście do najniższej części mapy może zająć nam dłuższy czas. Korupcja/Crimsone znajduje się w 3-4 miejscach na ziemi.

Na koniec wpisz nazwę mapy i zacznij swoją przygodę z Terraria!

Zaczynamy w nowym świecie

Przykładowy świat w Terrari.

Kiedy już wejdziesz do świata terraria, twoja postać zostanie 'zespawnowana' na środku świata. To oznacza, ze masz dość dużo miejsca by prosperować. W lewym końcu na gorze twojej instancji Terraria, masz 10 okienek. Każde z nich ma przydzielony numer, którym możesz zmieniać co aktualnie trzymasz w dłoni.

'Serduszka' obok ekwipunku to Twój wskaźnik zdrowia. Im ich mniej, tym mniej zdrowia posiadasz. Na początku, Twoje maksymalne zdrowie wynosi 100. Możesz je zwiększyć do 600 znajdując w przeróżnych miejscach na mapie Krzyształy życia(max 400), Life fruir w Dżungli po pokonaniu Wall of Flesh (max 500), oraz za pomocą Lifeforce Potion (zwiększa aktualny poziom HP o 20%, MAX 600)

Poruszanie się w Terraria jest bardzo proste! Klawisze "A" i "D" odpowiadają za poruszanie się kolejno w lewo i w prawo, Spacja to skok. Lewym przyciskiem myszy (LPM) używamy aktualnie wybranego przedmiotu, zaś prawym przyciskiem (PPM) rozpoczynamy rozmowę z NPC, otwieramy skrzynki i używamy wcześniej położone przedmioty

Na początku gry dostajesz 3 podstawowe narzędzia: Miedziany kilof, Miedziany topór oraz Krótki, miedziany miecz . Kilofem wykopujesz ziemię , kamień, oraz inne minerały. Topor jest używany w większości do rozbijania drzew. Miecz jest używany do zabijania potworów.

Pierwszy dzień jest świetny do zebrania drewna. Jeżeli zbliża się do Ciebie jakiś przeciwnik, szybko zmień trzymane w ręce narzędzie na miecz i staraj się zabić napastnika. Kilka uderzeń powinno oczyścić nam drogę. NA samym początku spotkasz najwięcej slime'ów.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na temat gry, zawsze możesz zwrócić się do swojego przewodnika. Aby to zrobić naciśnij na niego PPM.

Twój Pierwszy Dom

Podstawowy dom na przetrwanie pierwszej nocy. Nieopodal można zobaczyć gluta.

Po zdobyciu około 100 sztuk drewna pora zacząć budować dom. Znajdź fajne miejsce i zacznij je oczyszczać miedzianym kilofem tak aby było płaskie. Jeżeli po drodze jest dziura, po prostu otwórz ekwipunek i przenieś ziemię lub kamień do górnego paska, a następnie wybierz odpowiedni surowiec i umieść go. Bloki muszą dotykać innych bloków lub ścian, tylko wtedy zostaną ułożone.

Kiedy skończysz tworzyć płaską przestrzeń wybierz drewno ze swojego ekwipunku. Potem stwórz z niego podłogę, ściany, sufit (wystarczająco wysoki, żeby postać mogła swobodnie się poruszać, albo nawet jeszcze wyższy), i jeszcze jedną ścianę z otworem o wysokości trzech bloków (taka jest wysokość gracza) pomiędzy nią i podłogą. Właśnie stworzyłeś zarys domu. Jeżeli kawałek drewna jest źle umieszczony, po prostu użyj kilofu(po update 1.2) by go usunąć. Drewno usunięte w ten sposób może być podniesione i umieszczone w innym miejscu.

Teraz czas na trochę craftingu. Wciśnij ESC i spójrz na lewy dolny róg ekranu. To jest lista przedmiotów do wytworzenia i będzie się zmieniała jeżeli nieopodal gracza będą się znajdować różne stacje Craftingu. w tym momencie powinieneś mieć na liście dwie lub trzy rzeczy do wytworzenia: Pochodnie (jeżeli zebrałeś trochę żelu poprzez zabijanie slimów), Drewniane Platformy, oraz Warsztat. To właśnie warsztat jest bardzo ważnym elementem craftingu. Aby stworzyć jeden, po prostu zaznacz go (przesuwając listę za pomocą kółka myszy), i kliknij by go stworzyć. Przenieś nowo stworzony przedmiot do górnego paska i wybierz go. Kliknij w wolne miejsce w domu by go umieścić. Teraz po wciśnięciu przycisku ESC będzie trochę więcej przedmiotów dostępnych do wytworzenia, dopóki postać jest blisko warsztatu. Klikanie i przytrzymywanie prawego przycisku myszy na przedmiocie do wytworzenia pozwala na tworzenie większych ilości tego przedmiotu.

Drzwi są potrzebne do ochrony domu. Otwórz ekwipunek stojąc blisko warsztatu. Powinno się tam znaleźć dużo przedmiotów, ale drzwi są tym czego potrzebujemy. Poruszać się po liście przedmiotów można na dwa sposoby: Za pomocą kółka w myszce, lub można otworzyć wszystkie możliwe opcje craftingu za pomocą przycisku "Crafting Window" . Około 4 pola w górę powinny znajdować się drzwi. Stwórz je a potem przenieś na górny pasek.

Aby postawić drzwi, idź w kierunku dziury w ścianie, którą zostawiliśmy i postaw tam drzwi. Można je później otworzyć klikając na nie PPM. Aby je zamknąć, po prostu kliknij na nie PPM jeszcze raz. Drzwi zwykle nie mogą być otwierane przez wrogów, z nielicznymi wyjątkami (np. podczas Krwawego Księżyca, który zdarza się rzadko).

Aby zabezpieczyć dom w 100% trzeba zrobić tylne ściany. Bez tych ścian potwory mogą tworzyć się wewnątrz domu. Aby stworzyć tylne ściany podejdź do warsztatu i wybierz ścianę drewnianą lub kamienną, gdyż ziemne ściany nie chronią przed potworami. Potrzeba ich dość dużo, więc nie wahaj się wytworzyć 60 lub 70 tylnych ścian.

Czasami podczas budowania możesz zobaczyć ziemną ścianę w swoim domu. Należy ją wtedy usunąć za pomącą młotka, który możesz wytworzyć w warsztacie. Jeżeli przypadkiem usuniesz warsztat, po prostu postaw go z powrotem po ułożeniu tylnych ścian. Tylne ściany zachowują się inaczej niż inne bloki, mogą się łączyć i można przed nimi stawiać inne przedmioty. Po prostu stawiaj ściany dopóki wnętrze domu nie będzie całe zapełnione, oraz nie będzie żadnych dziur między nimi. Pamiętaj, że ściany nie muszą wystawać poza dom.

Posiadasz już bezpieczny dom: potwory nie mogą się tworzyć w środku. Teraz czas na eksplorowanie terenu (poleje się też trochę krwi!)

Obrona twojego domu

Czerwone numery to obrażenia, które zadaje wróg twojej postaci. Pomarańczowe numery to obrażenia, które ty zadajesz potworowi.

System walki w Terrarii jest prosty. Kiedy trzymasz narzędzie lub broń, kliknięcie LPM powoduje obrócenie się narzędzia lub broni lub wyrzucenie w powietrze niektórych broni. (tak jak Shuriken). Miedziany Kilof i Miedziany Topór mogą się sprawdzić jako broń, ale tworzenie dedykowanej broni jest w tym momencie najlepsze. Możesz zrobić Drewniany Miecz w Work Bench. Jednak, od wersji 1.0.5, gracz rozpoczyna rozgrywkę z Miedziany krótki miecz, co czyni to niepotrzebnym.

W zależności od pory dnia, będą pojawiać się różne potwory. Szlam jest często spotykany podczas dnia, i wypada z nich Żel, który jest używany do tworzenia Pochodni. Jest dobrym pomysłem trzymanie zawsze kilku Pochodni przy sobie, ponieważ w nocy będą pokazane tylko oświetlone miejsca. Mogą one być postawione na blokach i ścianach, będą one oświetlać otaczającą przestrzeń (oświetlana odległość może się różnić w zależności od otaczającego terenu, przeszkód itd.) dopóki nie zostaną zniszczone przez gracza, płynącą wodę, wybucj ect.

W nocy, dwa inne potwory będą pojawiać się na miejsce Szlamu: Zombie i Demoniczne Oczy. Zombie są agresywne i będą próbowały zabić bohatera (lub NPC) zawsze kiedy mogą. Wyrzucają Jarzmo, które jest akcesorium. Kiedy włożysz to w slot Akcesoria, da ci to 1 punkt Obrony(możliwe są różne ulepszenia, mogą one dodać nawet do 4 pkt. obony dodatkowo). Demoniczne Oczy będą latać dookoła i od czasu do czasu będą próbować staranować postać. Po śmierci upuszczają Szkiełka, które będą później użyteczne później.

Wszystkie potwory w grze upuszczają Monety. Trzy potwory wymienione wyżej upuszczają kilka Miedzianych Monet i naprawdę rzadko Srebrne Monety, które używa się do kupowania zapasów od Non-Player Characters.

Otrzymywanie obrażeń i umieranie będzie nieuniknioną częścią wczesnej gry w Terrarie. Na początku gry dobrym sposobem jest jedzenie Grzybów. Kiedy znajdziesz grzyb użyj broni lub narzędzia na nim. Może zostać podniesiony i zjedzony aby odnowić 20 życia, czyli 1 serce. Jedzenie oraz picie mikstur posiada 60 sekund ładowania pomiędzy użyciami, więc dobrym pomysłem jest trzymanie życia na wysokim poziomie.

Karą za śmierć jest upuszczenie połowy posiadanych monet w momencie śmierci (wszystkie inne przedmioty są zachowane po śmierci)(poziom Softcore;Utrata wszystkich przedmiotów i pieniędzy(poziom Mediumcore);GAME OVER czyli postać ginie i się już nie odradza(Hardcore). Jednak, monety i przedmoty pozostają w miejscu gdzie zginą gracz, więc można je później podnieść (najlepiej uważaj gdy będziesz daleko od spawna lub głęboko pod ziemią gdzie ciężko wrócić). Efekty śmierci można zminimalizować zostawiając monety i bardziej wartościowe przedmioty w Skrzyni lub Skarbonce w twoim domu, gdzie będą trzymane bez względu na niefortunną śmierć.

Krwawy Księżyc jest losowym zdarzeniem które ma szansę 1 do 9 na pojawienie się w każdą noc(WARUNEK: conajmniej 1 gracz na serverze musi mieć conajmniej 120 HP). W tym czasie, zombie będą pojawiać się w większych ilościach oraz będą mogły otworzyć drzwi. Żeby bezpiecznie przeczekać Krwawy Księżyc, po prostu postaw bloki za drzwiami. Zombie nie mogą zniszczyć bloków, więc nie będą w stanie wejść do środka. Artykuł Krwawy Księżyc opisuje więcej strategi obrony i ataku.

Górnictwo

1. Typy surowców, od lewej do prawej:Stone, Copper, Iron, Silver and Gold
2. Tworzenie kieszeni powietrznej.
3. A Gapped Bridge, also a Mother Slime.

Nadszedł czas by rozpocząć tworzyć ulepszenia - nie ma tu jednak zaawansowanych ścieżek rozwoju które nie wymagałyby lepszych narzędzi. Bynajmniej, Workbench nie będzie wystarczający do tworzenia narzędzi,: będziemy potrzebować Furnace. Furnace pozwoli ci przetopić Ore w Bar; które są głównym materiałem do tworzenia broni, narzędzi i zbroi. Zaryzykuj i zdobądź trochę Stone, po czym kontynuuj wydobycie do uzyskania nie mniej niż 20 bloków kamienia. Torch także będzie wymagana do stworzenia pieca hutniczego, musisz więc do tego zabić nieco żelków (slime) by pozyskać Gel. Na koniec mała ilość Wood jest tym czego nam potrzeba. Skieruj się do Workbench i stwórz Furnace (piec hutniczy) po czym go gdzieś umieść.

Ruda (ore) jest postawową częścią Terrarii - by osiągnąć wyższy poziom w grze musisz wydobyć i przetworzyć dużą ilość Bar. Gdy będziesz odkrywał świat, miej oko na ziemię w innych odcieniach koloru które zwykle będą złożami rudy. Obrazem po prawej (1) pokazuje cztery najpospolitsze typy rudy oraz kamienia.

Będziemy musieli także stworzyć Iron Anvil (kowadło). Jest ono używane do tworzenia przedmiotów z Bar. Zdobądź nieco Iron Ore. By wytopić Iron Bar, potrzebujesz 3 sztuk Iron (żelazo), które musisz mieć w plecaku. Potrzebujemy 5 sztabek żelaza - więc łacznie potrzeba 15 rudy do stworzenia kowadła. Gdy je zdobędziesz i wytopisz w Furnace, skieruj się do workbench i stwórz Iron Anvil (kowadło). Kiedy je gdzieś postawisz (najlepiej w bezpośrednim sąsiedzztwie pieca hutniczego) dostaniesz nowy zbiów przepisów (Recipes). Powierzchnia nie zapewnia nazbyt wiele złóż rudy - by je zdobyć będziesz musiał udać się nieco głębiej w dół.

Wysoce wskazanym jest by zdobyć nieco zaniczników (Buffs), nowa postać na nowej mapie szybko znajdzie Sand oraz Daybloom niezbędne do początkowych napoi. Podobnie Daybloom Seeds oraz Clay są używane do stworzenia Gardening z Clay Pots. Wszystkie napoje wzmacniające potrzebują Butelka Wody, a minimum jedna z sześciu Herbs, w większości przypadków dodatkowych surowców w postaci Ore, dropów z wrogów czy też normalnie napotykanych przedmiotów. Dwa z wczesnych bonusów to Regeneration Potion oraz Ironskin Potion które we wczesnym etapie gry znacząco zwiększą twoje szanse na przeżycie.

Jest 5 opcji do wybrania podczas kopania: Kopanie się prosto w dół lub szukanie otwartych jaskiń do odkrycia. W wczesnym okresie gry miej uwagę na kopanie się w dół. Używając bloków zebranych podczas kopania się w dół lub Wood Platform mogą być łatwą drogą na powierzchnię. Kolejną rzeczą na którą trzeba uważać, są głębokie jaskinie. Spadając z dużej wysokości, nasza postać otrzyma obrażenia.

Podczas kopania się pod ziemią, jest możliwe znalezienie kilku basenów wody / podziemnych jezior. Torch nie może być używany pod wodą od wersji 1.0.5, Glowstick pracują pod wodą, ale jest nie możliwy do postawienia, w przeciwieństwie do pochodni. Gdy staniemy na basen wody po krótkim czasie utopimy się. Ale nie bój się zanurzać się pod wodę, by kontynuować zejście w dół, dopóki postać ma dosyć dużo powietrza. Jednak, gdy jest blisko końca powietrza, jest szybki sposób na jego zregenerowanie.

Po pierwsze znajdź ścianę lub zrób małą przestrzeń na dnie.(Przestrzeń powinna mieć 10 klocków głębokości) Później wykop dziurę wysoką na 3 klocki i szeroką na 1 klocek w ścianie i później 4-6 klocków wysokości i 2 klocki lub więcej szerokości w tej ścianie. Woda nie zapełni górnych kwadratów. Gdy tylko zapasy powietrza kończą się, wykonaj mały skok w górę. To zresetuje wskaźnik powietrza. (2)

Istnieje wiele głębokich przepaści w jaskiniach. Dobrym sposobem na ominięcie ich, jest zbudowanie mostu z dziurami (3). By to zrobić, wykonaj tylną ścianę z byle jakiego materiału (kamień lub ziemia są najbardziej polecane). Połóż blok najdalej jak możesz od postaci i zbuduj most z bloków oddzielanych jednym kwadratem. Są dwie zalety do zrobienia tego:

  • Światło dociera do bloków poniżej.
  • Większość wrogów nie może przejść przez most na górę.

Alternatywnie, możesz ominąć stawianie tylnych ścian, jeśli most wybudujesz od istniejącego podłoża. Połóż solidną podłogę zaczynając z którego chcesz miejsca. Bloki połączą się nawet bez tylnej ściany. Później wykop po pojedynczym bloku, aby powstały dziury. To ci pomoże w nie stawianiu tylnych ścian, zatrzymując wolne miejsce w ekwipunku i czas na zrobienie tylnych ścian. Plus, możesz użyć każdego bloku, którego wykopałeś, dlatego jest to ważne.

Przyjmij do wiadomości to, że postać nie może przejść przez pojedyncze dziury; więc dobrym pomysłem byłoby zostawienie otwartej powierzchni w moście. ~przetłumaczone przez Czarko77

Więcej informacji

For more advanced information, please check out the guides listed below.

Crafting 101 - This is the introductory crafting guide. It contains a detailed explanation of how crafting works, and the ideal crafting station setup.

Bases - How to create an effective homebase.

Mining Techniques - This guide goes into detail on easy and efficient ways to mine ore, and what to expect when venturing deeper into Terraria.

Gardening - How to grow gardens of Trees, Mushrooms, and other less savory things. This is a wonderful guide for learning how to properly organize and maintain a garden.

PvP - A great place to start when looking for information on Player vs. Player combat. Not quite for beginners, however it's a great read for those who would like to study beforehand.

Eye of Cthulhu Boss Fight - Considered by many to be the first boss players will face and kill. Bosses are powerful monsters that have a lot of health and do devastating damage to the unprepared.

Poradnik wideo

400
400
400


 
Jak zacząć • Podstawy Craftingu • Wykopaliska • Bazy i budowanie • Farmy i ogrodnictwo • Gracz vs. Gracz • Sprzedaż przedmiotów